Organický design

Inspirace přírodou je pro člověka přirozená věc, jejíž zdroje se v rámci tvůrčího procesu dají jen těžko zcela vyčerpat. Výsledkem může být pohádková krása charakteristická pro secesi, živá atmosféra budov od představitelů organické architektury i spontánní a zdánlivě nedokončený tvůrčí proces, který je součástí japonské filosofie wabi-sabi. Takové objekty žijí svým vlastním životem, který se v nich probouzí při kontaktu s lidskou myslí a fantazií.

Imre
Termální lázně Hagymatikum ve městě Makó podle návrhu maďarského architekta Imreho Makovecze, který se stejně jako jeho předchůdci Antoni Gaudí nebo F.L. Wright řadí k představitelům organické architektury.

Jestli se v posledních letech dá pozorovat nějaký trend, tak je to právě návrat k přírodě a rukodělné práci. Lidé znovu objevují krásu přírodních materiálů jako je dřevo, kámen i kov a těší se z kouzla vlastnoručních výrobků. Toho si všímají i značky, jejichž aktuální katalogy zahrnují doplňky i nábytek asymetrických tvarů, které evokují dotek lidské ruky. Do centra dění se tak dostávají tvůrci, jejichž výrobky vznikají v souladu s jejich proměnlivými pocity, a nejsou jen výsledkem precizně naplánovaného postupu.

Tina
Tvorba americké designérky Tiny Frey inspirovaná organickými tvary, zdrojem fotek je autorčin web.
Organic
Nádobí od belgického studia AMAÏ, jehož tvorba je ovlivněna východním uměním. Zdrojem fotky je FB značky.
MS
Ručně pletený koš od dánské značky Madam Stoltz.

Intuitivní tvorbu ale není potřeba hledat jen v zahraničí. Krásnou keramiku v tomto duchu tvoří třeba česká designérka Bára Diduchová, která organický design vnímá jako výsledek neplánovitého procesu. „Designér dopředu ví, co chce – třeba vázu, ale při tvorbě na něj pak působí tolik různých faktorů, které nemůže a ani nechce ovlivnit, že nakonec vznikne něco, co by nevymyslel, a on vlastně působí jen jako takový prostředník,“ řekla magazínu Bonami.cz Bára, která tvoří pod značkou Ema Mamisu.

Míru organičnosti Bářiny tvorby ovlivňuje fakt, že pracuje s elektrickým kruhem a elektrickou pecí. „Většinou dopředu vím, co mi vznikne a do velké míry to během procesu mohu ovlivnit. Ale určitě například misky na čaj ráda točím asymetricky,“ popsala designérka s tím, že v současné chvíli do oblasti organického designu nejvíce spadá její kolekce misek na čaj s názvem Květy. „Podvědomě vzniká už dlouho, ale teď konečně získala ucelenější formu,“ podotkla Bára.

Kvety
Kolekce Květy designérky Báry Diduchové, která tvoří pod značkou Ema Mamisu. Zdrojem fotky je FB Ema Mamisu.

O své tvorbě Bára takřka neustále přemýšlí. „Někdy se to nedá zastavit. Hlavně před spaním, takže pak vstávám a chodím si to alespoň zhruba zapisovat, abych to nezapomněla. Některé věci pak usnou třeba na rok někde v sešitu a některé hned zkouším,“ přiblížila Bára start tvůrčího procesu, který se někdy vyvíjí v promyšlených krocích, a jindy je zase zcela intuitivní. „Ráda pracuju systémem pokus omyl. Někdy mě napadne nějaká technika, kterou si teď hned nutně potřebuju vyzkoušet, a někdy mě napadne konkrétní věc – k té mě většinou inspiruje předchozí práce,“ popsala designérka, kterou v rámci samotné realizace nejvíc baví dávat věcem konečný tvar. „A samozřejmě vyndávat už hotové věci z pece. To je totiž jako jít na první rande,“ přiblížila Bára.

EmaMamisu
Bára Diduchová a její krásná keramika.

Ve své tvorbě se Bára nechává inspirovat věcmi kolem sebe, které mohou být i úplně nenápadné. „Třeba malinkou houbičkou, která má otočenou hlavu, takže má tvar misky, je taková průsvitná a ty drážky zespodu té houbičky jsou najednou otočené nahoru – takovou mísu bych chtěla někdy vyrobit,“ přibližuje své tvůrčí sny Bára, kterou také baví pozorovat postupy ostatních tvůrců. „Sleduju třeba na FB Ateliér keramiky a porcelánu na pražské UMPRUM, který čas od času uveřejní nějaké video, jak ten který keramik vyrábí nějakou konkrétní věc – vždycky úplně zírám, co je všechno možné a to mě dost inspiruje,“ uzavírá Bára, která velmi obdivuje práci rakouské keramičky Lucie Rie, a zároveň je jí samozřejmě blízká asijská keramická tvorba.

LucieRie
Tvorba Lucie Rie (1902 – 1995): Kameninová váza z roku 1987, trojice keramických misek z poloviny 40. let a porcelánová mísa z roku 1967. Zdrojem fotek je web britské Galerie Besson.

 

Komentáře

komentářů

Leave A Reply

Navigate