Ergonomické židle – posezení, které prospívá vašemu zdraví

I když naši práci zbožňujeme, celodenní sezení u počítače je občas pořádně náročné. Pokud máte také sedavé zaměstnání, jistě nám dáte za pravdu. Určitě znáte ten nepříjemný pocit, kdy se po celém dni zvednete ze židle a rázem vás rozbolí záda, nemůžete otočit hlavu a mezi lopatkami vám nepříjemně praská. Celý večer vás pak navíc pobolívá hlava a máte nafouknuté břicho.

Napadlo vás ale někdy, že všechny tyto potíže, můžou být způsobeny špatným sezením u stolu? A že je vlastně strašně jednoduché vše napravit? Vyzpovídali jsme proto Petra Peška, který má se správným sezením a vhodnou volbou pracovní židle bohaté zkušenosti.

woman-drinking-water-successfully
Foto: Stocksy.com

Co Vás vedlo k tomu, začít prodávat ergonomické židle? A proč padla volba zrovna na ně?

Vývojem a výrobou sedacího nábytku se zabývám už od roku 1995. Jako ve všech oborech, i v tom nábytkářském, se hodně změnilo. Ať už jde o vývoj nebo nové technologie. Takže jsme logicky zareagovali na požadavky dnešního zákazníka a využili našich dosavadních zkušeností, možností současných technologií i spolupráce se Západočeskou univerzitou.

Už v začátcích jsme se snažili lidem vysvětlit, jak je důležité správně sedět. Snažili jsme vždy vyrábět židle či křesla, které mají správné ergonomické vlastnosti. Problém ale nastal kolem roku 2000, kdy se k nám začal masivně dovážet sedací nábytek z Asie. Později do toho přišla hospodářská krize a zákazníci raději volili levný a lákavý nákup tohoto typu zboží. Nastalá situace nás přiměla zamyslet se, jakým směrem chceme pokračovat, pro jaké zákazníky chceme židle vyrábět a co mají naše výrobky splňovat.

V čem je hlavní přínos ergonomického sezení oproti tomu klasickému?

Je důležité, abychom si uvědomili, kolik hodin denně vlastně strávíme vsedě. Ráno sedíme u snídaně, pak v autě do práce, za stolem v kanceláři, na obědě a večer pak doma u televize nebo v restauraci. Když k tomu připočteme spánek v posteli, tak trávíme den bez dostatečného pohybu. Následky si pak umíte představit a mnoho z nás je známe i na vlastní kůži. Běžně nás tak trápí bolesti hlavy, zad, krku nebo oteklé nohy.

Nejlepší je proto začít se více hýbat, jenže ne každý den máme na cvičení čas. Proto je naším řešením zdravé sezení, u kterého zároveň cvičíme. Při sezení na našich balančních židlích dochází k posílení hlubokých břišních svalů. Zdravý a silný střed těla je jako zdravý strom, jen ten může mít silné a zdravé větve. Balanční sezení má také velký vliv na funkci lymfatického a krevního oběhu. Otoky končetin, vznik trombóz, únava, bolesti hlavy a špatné trávení vás rázem přestane trápit.

Které židle z vaší nabídky byste osobně doporučil?

Každá židle je určena pro určitou činnost. Zároveň tu také hraje roli věk, fyzická zdatnost, pohlaví nebo tělesné proporce zákazníka.

Pokud ale například hledáte židli pro práci ve zdravotnictví, do dílny nebo k občasnému sezení doma u počítače, je dobré zvolit křeslo s kompaktními rozměry. Třeba Ergo Flex.

Pro každodenní kancelářskou práci je pak ideální kancelářská židle typu Vitalis Balance, Reflex Balance či Alex Balance. U nich lze využít cvičební pomůcky a vlastnosti plnohodnotné kancelářské židle současně.

Jaký je rozdíl mezi stoličkami na krátkodobé a dlouhodobé sezení?

Při krátkodobém sezení většinou nepožadujeme vysoký komfort sezení – velký měkký pohodlný sedák, polohování opěráku pomocí synchronního mechanismu, nastavitelné područky atd. Zde spíše požadujeme flexibilitu sezení a okamžité držení páteře ve správné poloze.

Naopak dlouhodobé sezení vyžaduje více individuálního nastavení a možnosti změn v průběhu sezení. Mnoho zákazníků vůbec nevyužívá možnosti změn při sezení. Pokud sedíme například 8 hodin v práci, tak bychom měli minimálně 3 krát za den zapnout balanční mechanismus po dobu 30 minut cvičit, jako na balančním míči. Dále pak využívat synchronní mechanismus k vpřed-vzad pohybu, včetně nastavení odporu díky váhové regulaci. Také změna výšky sedu při balančním sezení je důležitá. Nastavení područek, hloubky sedáku, bederní či hlavové opory, to vše zvyšuje kvalitu sezení.

Na co bychom se měli při výběru správné židle soustředit a na co si dát pozor?

Nejdůležitější je, aby byla židle opravdu zvolena pro účel, kterému má sloužit. Je také třeba myslet na vlastní tělesné proporce i na vhodnou volbu potahového materiálu. Také je dobré si zjistit výrobce a jeho servis, který zajišťuje a to jak záruční, tak i pozáruční.

Bez-názvu-1

Dá se sezení na ergonomické židli přirovnat k sezení na balančním míči? A je vlastně sezení na balančním míči zdraví prospěšné?

Každý pohyb, ať už balanční nebo jiný, je vždy lepší než dlouhý čas strávený staticky. Při dlouhém sezení dochází k poškození meziobratlových plotének. Nevhodný tvar sedáku zaškrcuje oblast zadních stehen a dochází tím k otokům končetin nebo vzniku trombóz.

Balanční míče, balanční podložky a jiné pomůcky patří mezi nejoblíbenější aerobní pomůcky. Pomocí tohoto cvičení můžete efektivně procvičit celé tělo. Při cvičení dochází k vyrovnávání zátěže vlastní hmotností a tím dochází k rovnoměrnému a efektivnějšímu procvičení celého těla. Dochází tak k rychlejšímu spalování tuků či posílení svalstva. Zároveň posilujete svalové partie uložené v hlubších vrstvách, které je mnohdy obtížné procvičit.

Naše balanční židle umožňují sedět jako na balančním míči či podložce. Ve firmě PEŠKA používáme dva patentované balanční systémy Flex a Balanc. Nespornou výhodou je, že po zajištění balančního systému pomocí Stop@Go patentovaného mechanismu, může uživatel sedět jako na normální židli. Speciální tvarování sedáku, pak zajišťuje optimální krevní a lymfatický oběh.

FOR-OFFICE-OCENENI
Vitalis-Balance-FOR-OFFICE-2015

Jaká by měla být správná poloha při sezení?

Správná poloha sedu na klasické kancelářské židli je mít nohy v úhlu 90°. U balančního sezení pak zvednout píst do vyšší polohy a úhel nohou nastavit na 100 až 110°. V obou případech je nutné mít nohy celým chodidlem stabilně položené na podlaze. Další důležité nastavení je výška opěráku a podhlavníku, aby byla zajištěna správná opora bederní části páteře a hlavy. Pomocí výškově stavitelných područek nastavíme správnou oporu rukou, aby nedocházelo k přetěžování krčních svalů. Dle výšky uživatele pak nastavení hloubky sedu. Podle hmotnosti uživatele je důležité mít možnost nastavení tuhosti synchronního mechanismu.

Bez-názvu

Ergonomické židle PEŠKA najdete také v naší stálé nabídce nábytku.

Komentáře

komentářů

Navigate