Den s designérem Romanem Kvitou

Mladý designér má na svém kontě obrovský úspěch. S kolekcí skla Sphere vyhrál loňský ročník studentské soutěže NextGen, kterou pořádá německá sklárna Nachtmann. Ta podle jeho návrhu vyrobila talíře, sklenice a misky, které si můžete koupit v aktuální kampani na Bonami. Hrozně nás zajímalo, jak a kde se tahle krásná souprava inspirovaná kouzlem geometrie vyrábí, a tak jsme s Romanem vycestovali do Bavorska, kde jsme celý den strávili v továrně a showroomu značky Nachtmann. Designér a zdejší inženýři nám trpělivě vysvětlovali každý detail výrobního procesu a my jsme tak mohli náhlednout do zákulisí krásného sklářského řemesla.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
8:00 – Roman Kvita přichází k autobusu, který nás doveze do německé sklárny Nachtmann.

Na to, že je teprve osm ráno, vypadá Roman docela čile. K autobusu přichází s úsměvem a dobrou náladou. Ještě totiž netuší, jaké palbě otázek bude celý den čelit. V klidu jsme ho nechali jen do první zastávky. Jakmile jsme vystoupili na benzince kousek od Rozvadova, spustili jsme na něj lavinu dotazů. Odpovídal v souladu s tím, jak přistupuje ke své práci – trpělivě a s rozvahou. A se stejnou zodpovědností pojal také zadání v rámci soutěže NextGen. “Je to jedna z věcí, do které jsem dal opravdu maximum. Dokonce jsem zainvestoval i do prototypu, abych viděl, jak bude návrh vypadat,” říká Roman a dodává, že cesta od první myšlenky do finální podoby trvala zhruba rok a půl. Od loňského května do října pak s výrobcem řešil technické detaily.

Benzinka
9:25 -Zastávka na benzince kousek od Rozvadova. Designér se během pauzy věnuje lehké konverzaci se Zuzkou Veselou z časopisu Marianne bydlení a spolužačkou z umprum Bárou Ševčíkovou, která tady studuje Teorii a dějiny umění.

Značka Nachtmann se zabývá výrobou lisovaného skla, které je určené ke každodennímu užívání. “Určitě nechceme, aby si lidé naše věci vystavovali ve vitrínách. Naopak. Přejeme si, aby jim sloužily každý den,” shodují se  manažeři značky, kteří nás provádí sklárnou ve městě Weiden. Obdivujeme lesk a krásu křišťálových skleniček a nestačíme se divit, když se některé z nich během pár vteřin promění v haldu střepů. Dokonalé se totiž zdály jen nám. Zkušená pracovnice, která vyrobené zboží kontroluje, posílá dál jen zcela bezchybné kusy. Když má nádobí sebemenší vadu, rozdrtí se a stává se součástí surovin, ze kterých se vyrábí nové produkty. Hmota se taví v obrovských pecích a lije se do forem, které určují tvar finálního výrobku. “Nachtmann formy rád recykluje. Opakovaně se například používají hladké formy, což se stalo i v případě mé kolekce. V tomhle směru vlastně můžeme mluvit o udržitelném designu, což jde ruku v ruce s tím, že se všechno vyrábí v Německu,” doplňuje Roman.

Fabrika
10:30 – 13:00 – návštěva sklárny Nachtmann. Roman pózuje u formy pro jeho kolekci Sphere.

Prostředí sklárny Nachtmann designér poprvé poznal v rámci exkurze Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, jejíž studenty německá značka ohledně soutěže oslovila. Roman na umprum studuje Produktový design, soutěžní zadání ale dostali také studenti dalších oborů včetně Ateliéru skla. Vztah k materiálu ale nebyl klíčový. “Když jsem šel na umprum, tak mě vůbec nenapadlo, že budu pracovat se sklem. Náš ateliér ale vedou Michal Froněk a Jan Němeček ze studia Olgoj Chorchoj, kteří mají se sklářskými projekty hodně zkušeností, a tak jsme nějaké věci se sklem na škole dělali,” objasňuje nám situaci Roman, který tak v rámci studia spolupracoval například se sklárnou Bomma. Se zpracováním skla měl tedy zkušenost, kterou ale během navrhování kolekce Sphere výrazně prohloubil. Nastudoval si československou výrobu lisovaného skla z období 60. až 70. let ovlivněnou sochařským uměním a dokonce si pořídil vintage vázu od Františka Víznera. Chtěl spojit sklářskou tradici s moderní technologií lisovaného skla a začal experimentovat se základním geometrickým objektem – koulí.  Všechny tři roviny se dokonale propojily v harmonický výsledek, který je dobře čitelný, dostatečně výrazný a splňuje požadavky na efektivní výrobu.

Sphere
Od prvních skic po finální produkt. Kolekce Sphere nevyhrála jen v soutěži NextGen, ale získala také prestižní ocenění Bayerischer Staatspreis (Bavorská státní cena).
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
13:20 – Přesun do showroomu Nachtmann, ve kterém je Roman hvězdou dne.

S hotovou kolokcí ale Romanův zájem o sklo neskončil. Materiál je součástí také jeho diplomové práce, ve které se zabývá aplikací skla v architektuře. „Jde o systém dlaždic, který může sloužit jako dělič prostoru, například ve formě paravanu, nebo se dá využít jako obklad na stěny,“ říká o projektu designér, který má v portfoliu také hodně produktů ze dřeva. Příkladem je stohovatelná židle Brønshøj, která vznikla na stáži v Dánsku, ohýbané sáňky Raketa nebo kolekce interiérových doplňků pro značku TON. „Sáňky z jasanového dřeva jsem testoval na svahu a zkoušel je nabídnout do výroby značce Bohemia Sport. I když se jim nápad líbil, nakonec jsme se nedomluvili. Myslím, že potíž byla v obecném problému českých firem, které nechtějí měnit zaběhnutou výrobu a investovat do inovací,“ říká designér.

roman_kvita_product_design_2013-12_stackablechair-Bronshoj--11_800
Stohovatelná židle Brønshøj od Romana Kvity
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
V showroomu Nachtmann je část prostoru věnovaná českým studentům a jejich návrhům pro soutěž NextGen. Na fotce je kolekce Hero od Miroko Maroko inspirovaná komiksem.
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Čestné místo samozřejmě patří Romanově kolekci Sphere, která je natolik úspěšná, že k původní sadě přibyly ještě další kousky včetně vázy nebo čtverhranného talíře. Novinky značka představí v Praze na březnové akci Design Shaker.
Lunch
14:00 – oběd, který si Roman vychutnává z talířů z vlastní kolekce Sphere.

Studentská soutěž NextGen se poprvé pořádala v roce 2008 ve spolupráci se školou Parson The New School for Design v New Yorku. Vítězkou se tehdy stala Viktoriya Braginsky, která navrhla kolekci Slice budící dojem rozsekaných kusů hmoty znovu naskládaných na sebe. V dalších letech značka spolupracovala také se studenty ze Švédska nebo Japonska. Každá z vítězných kolekcích vyniká originálním nápadem, který zaujme na první pohled, ale zároveň ani po letech neztrácí na zajímavosti. A někteří studenti stejně jako Roman během práce na projektu rozvinuli svůj vztah ke křehkému materiálu. „Když jsem se přestěhoval z Turecka do Švédska, abych tady studoval design, vůbec mě nenapadlo, že budu navrhovat sklo. Teď ale tenhle materiál miluju,“ svěřil se například Ahmet Uslu, který v roce 2012 vyhrál soutěž s kolekcí Sculpture. Jeho vázy a skleničky připomínají brilantně osekaný kus ledu.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Kolekce Slice, kterou v roce 2008 navrhla Viktoriya Braginsky.
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Kolekce Sculpture, se kterou soutěž v roce 2012 vyhrál Ahmet Uslu.

Když Roman zrovna není na prezentaci v zahraničí, tráví své dny převážně ve škole nebo v ateliéru ve Vysočanech, který si pronajímá s několika dalšími lidmi z tvůrčích oborů. Patří mezi ně i Romanova přítelkyně, sochařka Pavlína Hlavsová. „Je to takový kreativní prostor, který jsme nazvali PRÁM. Plujeme zkrátka na vlnách umění, což zahrnuje nejen vlastní tvorbu, ale taky pořádání různých kulturních akcí,“ přibližuje koncept Roman, kterému se líbí myšlenka spolupráce mezi designéry a umělci. A jedna konkrétní už se dokonce rýsuje. „S kamarádem z AVU chystáme menší kolekci nábytku, ve které bychom oba uplatnili své obory. Já produktový design, on malbu,“ prozrazuje designér své budoucí plány, které jsou ale nyní ve stínu povinností. Aktuálním úkolem je dokončit poslední ročník umprum, na čemž Roman intenzivně pracuje. Dokonce i dneska večer.

DSC06154_stitchfb
Vysočanský ateliér
domov
18:00 -Roman už je doma a pracuje na svých školních povinnostech.

Komentáře

komentářů

Leave A Reply

Navigate